FAQ

1. Ile czasu potrzebujemy na realizację?

To zależy. 🙂 Zawsze staramy się dostarczać usługi profesjonalne, możliwie jak najszybciej i w jak najlepszej cenie. Wszystkie te trzy elementy są powiązane, więc w zależności od tego, czy dla klienta priorytetem jest cena, czas czy jakość konieczne jest podejmowanie kompromisów na każdym etapie produkcyjnym. Nasze realizacje oscylować mogą w granicach 3-10 tygodni w zależności od wielkości i rodzaju produkcji: inaczej przebiega produkcja video czy animacji, a inaczej produkcja filmów rekrutacyjnych lub korporacyjnych.

2. Czy realizujemy projekty kompleksowo?

Tak. Dzięki zespołowi złożonemu z doświadczonych reżyserów, operatorów, scenarzystów, montażystów, animatorów i project managerów jesteśmy w stanie przygotować materiał
od A-Z, jak również wskoczyć w projekt na dowolnym etapie. Kompleksowej realizacji danej produkcji sprzyja także profesjonalne studio filmowe.

3. Czy piszemy scenariusze?

Tak. Zazwyczaj nawet dostając gotowy scenariusz od klienta, nasi scenarzyści sprawdzają czy nie wymaga on poprawy i w razie potrzeby sugerują, jak można go zredagować, aby bardziej angażował odbiorcę. Nasze doświadczenie pokazało, że etap opracowania scenariusza jest najważniejszy dla przygotowania dobrej produkcji video, dlatego dodatkowo często wykonujemy storyboard lub animatic, aby zweryfikować koncepcję przed jej przygotowaniem.

4. Czy możliwa jest realizacja w innym mieście niż Poznań?

Oczywiście, że tak. Jedyne czego potrzebujemy to czas i miejsce, w którym musimy się zjawić. Poza Poznaniem kręciliśmy już produkcje filmowe w Warszawie, Brnie, Zurychu, Londynie, Zakopanem, Berlinie. Jesteśmy mobilni, z powodzeniem możemy pracować także poza naszym domem produkcyjnym. Nasz sprzęt już czeka spakowany w samochodzie. To, jak, gdzie jedziemy?

5. Czy możemy przygotować materiał tak, żeby był zoptymalizowany pod YouTube/Facebook/Instagram?

Tak. Pracując od 9 lat w branży video, zebraliśmy całkiem duże doświadczenie na temat tego, co, gdzie i jak działa. Gwarantujemy więc, doradztwo w kwestii dystrybucji video i optymalizację pod konkretny kanał.

6. Ile czasu zajmują poszczególne etapy produkcji filmowej (preprodukcja, produkcja, postprodukcja)?

Wszystko zależy od skali produkcji, potrzeb z nią związanych i tego, w jakiej roli występujemy w projekcie. Dla przykładu wpływ na czas preprodukcji ma to, czy otrzymujemy gotowy scenariusz od klienta, czy przygotowujemy go sami.

7. Ile kosztuje nakręcenie spotu/teledysku?

Koszt realizacji jakiegokolwiek spotu jest w pełni zależny od scenariusza. Dużo ujęć, to dużo dni zdjęciowych. Skomplikowane ujęcia, to dodatkowy sprzęt i ludzie. Takich zależności można by mnożyć niemal w nieskończoność. Dlatego proponujemy wspólne spotkanie przy ciastku i kawie, na przykład w naszym studio animacji w Poznaniu. Będzie to dobra okazja do tego, by omówić i poznać swoje potrzeby.

8. Mam swój pomysł na film, co dalej?

Super, jesteśmy w takim razie o krok bliżej do finalnego spotu! W następnej kolejności zorganizujemy wspólne spotkanie z naszym zespołem kreatywnym, zapoznamy się z pomysłem, przeprowadzimy burzę mózgów i przygotujemy scenariusz. A ze scenariuszem to już z górki. 🙂 Z górki czyli w dużym uproszczeniu:

W przypadku produkcji VIDEO:

  1. Skonsultowanie scenariusza z Klientem
  2. Rozpisanie dokładnych ujęć, treści, storyboardu – praca z reżyserem
  3. Znalezienie lokacji, aktorów, terminów i całościowe przygotowanie do planu
  4. Realizacja planu
  5. Postprodukcja i poprawki
  6. Finalne video

W przypadku produkcji ANIMACJI:

  1. Skonsultowanie scenariusza z Klientem
  2. Rozpisanie dokładnych ujęć, treści, storyboardu – praca z animatorem i copywriterem
  3. Praca nad stylistyką, klatkami kluczowymi, znalezienie lektora i muzyki
  4. Rozpoczęcie etapu produkcji animacji
  5. Poprawki
  6. Finalna animacja.

UWAGA: wszystkie etapy realizowane są w ścisłej współpracy z klientem.

9. Jakich informacji potrzebujemy aby wycenić projekt?

Większość informacji znajduje się w scenariuszu, m.in. ilość i rodzaj ujęć, lokacje, czy ilość aktorów. Na cenę jednak ma wpływ również taka kwestia jak koszty licencyjne (zależne od pola eksploatacji). Wiedza o tym, w jakim przedziale budżetowym możemy się poruszać, znacznie usprawnia proces kreacji i zaoszczędzi ewentualnych rozczarowań.

10. Ile kosztuje produkcja animacji 2D/3D?

Podobnie, jak z wyceną klasycznego video, to zależy. Od scenariusza i techniki animowania. Zaczyna się od 5000 a kończyć może nawet na 15-20 tysiącach.

11. Czy zapewniamy aktorów/statystów do filmów?

Tak. Od wielu lat współpracujemy z zaufanymi agencjami aktorskimi, które nie zawodzą zarówno pod kątem profesjonalnych aktorów, nowych talentów, jak i epizodystów. My przygotujemy listę proponowanych aktorów, którzy brali udział w wielu produkcjach telewizyjnych, ale finalna decyzja należeć będzie do Ciebie.

12. Jak duża ekipa filmowa będzie pracowała przy filmie?

Produkcje typu webinar mogą być realizowane już przez dwie osoby. Jednak duży plan i złożony scenariusz będą wymagały zdecydowanie większej ekipy filmowej – nawet do kilkunastu ludzi.

13. Czy realizujemy making of z planu filmowego?

Jak najbardziej. Jeśli powstanie taka potrzeba to z przyjemnością zaprosimy widza za kulisy naszej wspólnej produkcji.

14. Chciałbym film, ale nie mam żadnego pomysłu na scenariusz. Czy to jest problem?

Skądże! Od tego właśnie jesteśmy my. Jeśli tylko poznamy Twoje potrzeby, będziemy w stanie przygotować kilka koncepcji kreatywnych, które pomogą w ich osiągnięciu. Każde wyzwanie, czy to filmy promocyjne czy instruktażowe, przyjmujemy z otwartymi ramionami, a nasze mózgi czekają na burzę. 🙂

15. Jak długi powinien być film?

Zależy od tego, jaki jest jego cel, gdzie będzie wykorzystywany i do kogo go kierujemy. Przygotowując np. filmy na social media, warto kierować się zasadą im krócej, tym lepiej. Długie produkcje nie mają tam racji bytu. Jednak w miejscu takim jak YouTube, możemy wydłużyć nasze video, bez ryzyka niepowodzenia, nawet do kilku minut – szczególnie jeśli są w nim treści edukacyjne, inspirujące. Nie bez znaczenia pozostaje też to czy mamy do czynienia z filmem szkoleniowym czy też na przykład z filmem wizerunkowym.

16. Czy robią Państwo animacje na podstawie prezentacji w PowerPoint?

Jeśli prezentacja PowerPoint zawiera kluczowe informacje o celu animacji, docelowym odbiorcy i specyfice przedmiotu, o którym opowiadamy, to nie widzimy żadnego problemu. Natomiast nasze animacje są tworzone od zera to znaczy, że wszystkie elementy przygotowują nasi animatorzy i ilustratorzy, oczywiście na bazie materiałów od klienta.

17. Czy tworzycie filmy w różnych językach?

Tak. Mamy w swoim portfolio realizacje w języku: angielskim, niemieckim, szwedzkim, norweskim, fińskim, rosyjskim, hiszpańskim, macedońskim, węgierskim, estońskim, litewskim, bułgarskim, tureckim, francuskim i mandaryńskim. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie przygotować profesjonalnej wersji językowej, wówczas korzystamy z zaufanych biur tłumaczeń lub materiałów od klienta.

18. Jakie etapy przechodzi produkcja animacji?

Po otrzymaniu wypełnionego briefu od klienta przygotowujemy moodboard i zarys scenariusza, który po etapie komentarzy i akceptacji rozbudowujemy i tworzymy storyboard. W następnej kolejności wybieramy lektora, muzykę i przygotowujemy klatki kluczowe. Po akceptacji ze strony klienta animator rozrysowuje wszystkie potrzebne ilustracje. Kolejna akceptacja klienta oznacza start procesu animacji, po której następują 2 rundy poprawek. Tak właśnie otrzymujemy gotowy projekt. W ten sposób powstała już niejedna świetna produkcja reklamowa.

19. Ile poprawek mogę wprowadzić w animacji po zobaczeniu wersji poglądowej?

Od momentu przygotowania pierwszej wersji animacji zgodnie z zaakceptowanym projektem, mamy 2 rundy poprawek w trakcie których klient może zamieścić tyle uwag i komentarzy, ile posiada. Po skończonej drugiej turze poprawek jednak praca nad animacją dobiega końca.

20. Czy tworzymy produkcje oparte na green screenie?

Tak. Jednym z przykładów takiej realizacji jest seria filmów przygotowana dla Danone.

21. Co to jest explainer video?

Jest to zazwyczaj krótka forma video lub animacji, która w atrakcyjny i zrozumiały sposób przedstawia działanie produktu lub usługi.

22. Dlaczego warto wykonać animację reklamową?

Po pierwsze, reklama video cieszy się najwyższym wskaźnikiem ROI ze wszystkich form marketingu. Po drugie, dobrze przygotowana, kreatywna produkcja video, jak żadna inna forma contentu wyróżni naszą firmę i będzie działać na jej korzyść przez lata.