Popularność reklam w telewizji nie spada – co prawda duża część widzów, głównie młodych, wybiera telewizję internetową, jak Netflix czy HBO GO, jednak wciąż duża grupa odbiorców ogląda tradycyjną telewizję. Czy więc opłaca się reklamować w telewizji? Na to pytanie odpowiadamy w artykule.

Jak popularne są reklamy w telewizji?

Czy warto oglądać reklamy z punktu widzenia odbiorców? Według raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 1 w I kwartale 2018 roku statystyczny Polak oglądał telewizję przez 4 godziny 50 minut dziennie – to aż o 3 minuty dłużej w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2017. Z kolei według GFK Polonia wynika, że co czwarty widz ogląda reklamy – największą grupą, która jest skłonna oglądać materiały reklamowe, są osoby korzystające z darmowej telewizji oraz dorośli odbiorcy płatnej telewizji 2. Oznacza to, że jeżeli grupa docelowa Twojej firmy uważa, że reklamy są warte oglądania, to dobrze byłoby zacząć się zastanawiać ile kosztuje reklama w telewizji i jakie są koszty jej wyprodukowania.

Reklamy w telewizji – czy warto w nie inwestować?


Znów wrócimy do grupy docelowej, jednak to od jej poprawnego sprecyzowania zależy, czy reklama Twojej firmy odniesie sukces. Pamiętaj: w zależności od tego, do kogo mówisz, Twoja reklama telewizyjna powinna przybrać inną formę. Zawsze należy dobrze przeanalizować swoich potencjalnych odbiorców i odpowiedzieć sobie na pytanie kim lub czym się inspirują. Jeżeli dowiesz się, kto jest dla nich autorytetem i z czyim zdaniem się liczą, łatwiej będzie Ci dobrać osoby, które wystąpią w reklamie.

Zalety reklamy w telewizji tradycyjnej

Reklamy w telewizji, wbrew pozorom, wciąż są regularnie oglądane. Dlaczego warto się reklamować w telewizji? Z kilku powodów:

  • reklama telewizyjna dociera do większej grupy odbiorców – nawet tych, których nie masz w grupie docelowej. Oni również mogą być zainteresowani zakupem Twojego produktu,
  • reklamy telewizyjne, umieszczone na początku bądź na końcu pasma reklamowego, docierają do szerszego grona odbiorców,
  • reklama telewizyjna lepiej przekazuje treść sprzedażową niż copy na stronie internetowej,
  • reklamy telewizyjne wciąż są uznawane za prestiżowe i tak też są odbierane przez odbiorców,
  • telewizja wciąż jest bardzo potężnym, silnie utrwalającym przekaz medium.

Czy warto oglądać reklamy w telewizji – na co zwrócić uwagę z punktu widzenia odbiorcy?

  • Należy dostosować formę i język do wybranej grupy odbiorców, do której firma chce dotrzeć,
  • koniecznie trzeba wybrać godzinę i dzień emisji, w którym odbiorcy najchętniej oglądają telewizję,
  • dobrze jest wczuć się w swojego widza i zastanowić się, którą telewizję ogląda chętniej: Polsat, TVP1 czy może TVN? Od tego będzie zależeć m.in. wybór stacji, która będzie emitować spot reklamowy,
  • dbanie o szczegóły to konieczność – należy zadbać o jakość reklamy. Nie powinno się oszczędzać na materiałach, aktorach bądź na firmie, która stworzy spot animowany. Dbałość o szczegóły i doszlifowanie reklamy w każdym możliwym aspekcie sprawi, że będzie ona lepiej odbierana przez odbiorców.

Jak zrobić reklamę – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Dobrym pomysłem będzie zastosowaniu kilku technik, dzięki którym firma wyeksponuje w swojej reklamie telewizyjnej aspekty, będące dla swojego odbiorcy korzystne, i które dadzą mu konkretną wartość. Reklama telewizyjna powinna pokazać odbiorcy co zyska, wybierając właśnie Twoją firmę. Dobrym pomysłem będzie także zastanowienie się nad skorzystaniem z pomocy autorytetu (pamiętaj jednak, że autorytetem dla Twojego widza może być inna osoba, niż dla Ciebie). Jeżeli autorytet poleci Twój produkt lub usługi (i co ważniejsze – zrobi to szczerze), firma zyska na wiarygodności.

Ile kosztuje reklama telewizyjna?


Koszty reklam w telewizji dla osoby, która jeszcze nie współpracowała z firmą, produkującą reklamy telewizyjne, mogą być czarną magią. W kwestii ceny pojawia się dużo czynników „to zależy”. Dużo zależy od stacji, w której spot będzie emitowany, od dnia, godziny, formy (animacja, aktorzy, celebryci itp.) reklamy czy cennika firmy, zajmującej się profesjonalnym tworzeniem reklam telewizyjnych. Nie można jednak zapominać o tym, że jeżeli tylko powierzy się stworzenie reklamy specjalistom, a także dobrze zdefiniuje się grupę docelową, to koszty reklamy w telewizji mogą zwrócić się nawet kilkukrotnie.

Przy określaniu budżetu na tego typu działania należy doliczyć nie tylko koszt jej stworzenia, ale również cenę emisji. Kwoty mogą się wahać od kilku tysięcy do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Rozstrzał cenowy jest naprawdę duży, dlatego jeżeli jeszcze nie wiesz, czy reklama w telewizji Ci się opłaci, skontaktuj się z nami – zadamy Ci kilka szczegółowych pytań i na ich podstawie oszacujemy wstępny koszt reklamy telewizyjnej.

  1. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/program/tv/kwartalne/rynek-telewizyjny-w-i-kwartale-2018-r.pdf
  2. Raport GFK Polonia za: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-trzeci-polak-zmienia-kanal-tv-zeby-nie-ogladac-reklam
Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!