Webinar to popularna wersja internetowych szkoleń lub prezentacji. Czasem transmitowanych na żywo, z pytaniami od widzów i chatem, innym razem retransmitowanych. Niezależnie od wybranej formy, webinar oferuje wnikliwą wiedzę przekazywaną przez specjalistów, z wieloletnim doświadczeniem. A przynajmniej tak jest w teorii.

W praktyce, spośród wielu webinarów na rynku, niestety łatwo jest trafić na wiedzę serwowaną „po łebkach” lub wyłącznie w zakresie pozwalającym osobie lub firmie prowadzącej webinar, wypromować swój produkt. Widz czuje się wtedy oszukany. I słusznie, bo liczył na cenną wiedzę, a dostał do ręki ulotkę. Jeszcze gorzej, gdy ulotki nie wręczył mu profesjonalista, którego się spodziewał tylko ktoś, od kogo trudno odbiera się jakąkolwiek ulotkę, o wiedzy nie wspominając. Jak zatem powinien wyglądać webinar z prawdziwego zdarzenia?

W Filmpoint wyprodukowaliśmy już setki webinarów (m.in dla: Allegro, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne czy Mars) i w tym wpisie dzielimy się kilkoma dobrymi praktykami dotyczącymi przygotowania i przeprowadzenia webinarów w branży B2B.

 

Na początek, najważniejsze – traktuj swój webinar, jakby to było spotkanie z klientem. Spotkania B2B nie wymagają w pełni formalnego i wyreżyserowanego zachowania. Dlatego jeśli osoby prowadzące webinar mają pasować do wizerunku doświadczonych praktyków, ich zachowanie powinno być jak najbardziej zbliżone do bezpośredniej rozmowy z klientem.

Webinar może sprzedawać i dużo łatwiej to osiągnąć przekonując klienta do swojego produktu, niż prezentując mu go w naiwny sposób. W jaki sposób prowadzić webinar B2B? Najlepiej tak, jak spotkanie z klientem.
  • Pojawiając się na spotkaniu biznesowym z klientem w dwie osoby, zwykle przedstawiamy mu się i witamy – nie zaczynamy od przedstawienia się sobie nawzajem. Jeśli więc prowadzisz webinar we dwójkę pamiętaj, że jesteś na spotkaniu z klientem (reprezentowanym przez kamerę), na którym większość uwagi powinieneś poświęcać jemu, nie sobie i współprowadzącemu.
  • Obie uczestniczące (z Twojej strony) w webinarze osoby, powinny być równie aktywne w jego trakcie oraz rozmawiać z klientem, a nie ze sobą nawzajem.
  • Na spotkanie z klientem zwykle masz przygotowaną prezentację, ustalony podział ról i tematy, które chcesz omówić (a nie gotowe i wyuczone dialogi). Recytowanie przygotowanych wcześniej kwestii lub udawane reakcje (np.: „Wow Andrzeju, nie wiedziałem, że ten produkt jest taki świetny!”) wyjdą sztucznie i obniżą zaufanie klienta (czyli widza) do Ciebie.
  • Na spotkania z klientem jeżdżą osoby, które najlepiej spisują się w kontaktach międzyludzkich. To specjaliści łatwo wchodzący w interakcje i wzbudzający zaufanie. Ta sama zasada jest aktualna, gdy organizujesz webinar – powinny go prowadzić osoby, które są w tym najlepsze. Nie wybieraj ich więc losowo tylko postaw na te, które są w tym naprawdę dobre lub widzisz, że mają potencjał.

A teraz czas na trochę więcej szczegółów dotyczących już samego przeprowadzania webinaru.

Jeśli temat można opowiedzieć krócej i bardziej zwięźle, bez ograniczania go merytorycznie – zrób to.
Nie ma potrzeby podawania trzech przykładów, lub rozwlekłego opisywania prostych zagadnień. Twój widz bardzo ceni swój czas i pomimo tego, że na webinar poświęci go więcej, niż na „zwykłe” materiały promocyjne, nadal ma on dla niego znaczenie. Powinieneś o tym pamiętać. Dobry webinar  (wliczając w to sekcję Q&A) trwa maksymalnie 30 minut.

Nie traktuj klientów, jak niezorientowanych nowicjuszy. Inaczej Twój webinar stanie się samouczkiem dla początkujących.
W przypadku treści B2B nie zawsze mówimy do doświadczonych profesjonalistów. Jednak nawet łatwe treści można przedstawić w prostszy, krótszy i ciekawszy sposób. Oczywiście treści rozbudowane powinniśmy przekazać tak, jakbyśmy to zrobili podczas rozmowy z doświadczonym specjalistą.

Aby urozmaicić swój materiał i podnieść trochę jego rangę przygotuj odpowiednią oprawę graficzną – intro, wstęgi z podpisami oraz outro.
W czym to pomoże? Przede wszystkim przykuje uwagę widza (dźwiękowo i wizualnie), a także w spójny i skupiający uwagę sposób pozwoli Ci otworzyć oraz zamknąć webinar.

Charakter webinaru to sprawa bardzo ważna, dlatego koniecznie zwróć uwagę na wybór pomieszczenia, w którym będzie on nagrywamy.
To, jak wygląda wnętrze lub jego elementy scenograficzne, zbuduje odpowiednie skojarzenia u widza i pomoże Ci utrzymać jego koncentrację. Kiedy pomieszczenie jest ciemne, kolorystycznie monotonne np. szare, może mocno pogarszać kolory obrazu. Najprawdopodobniej znuży też widza i wpłynie niekorzystnie na odbieranie przez niego osoby prowadzącej. Oczywiście przesada w drugą stronę też nie jest wskazana. Możemy w ten sposób nieświadomie odwrócić jego uwagę od prowadzącego i przekazywanych przez niego treści.


[Jeden ze zrealizowanych przez Filmpoint webinarów, dla firmy HILTI. Więcej tutaj: KLIK]

Nawet jeśli webinar jest bardzo krótki (15-20 minut) warto zastosować jedną ważną zasadę. Brzmi ona: „Najpierw powiem, o czy opowiem, następnie o tym opowiem, a na koniec powiem o czym opowiedziałem”.
Ta struktura jest bardzo przydatna w przypadku dłuższych webinarów. Wtedy warto podzielić treści na etapy i po każdym podsumować, o czym była mowa. Dzięki temu widzowie wiedzą, czego się spodziewać, a Ty możesz utrzymać ich uwagę podsumowaniami i upewnić się, że więcej zapamiętają.

Przeczytaj także nasz artykuł o przygotowaniu się do występowania przed kamerą!