Lubisz planować? My też. Bo doskonale wiemy, że żaden (dobry!) film nie powstanie bez odpowiednio zorganizowanego miejsca pracy, jakim jest plan filmowy.  Mamy od tego właściwych ludzi, którzy w tym przypadku są niezbędnym ogniwem. 

Organizacja planu filmowego dla całej ekipy, która będzie kręcić film, rozpoczyna się na dobre zaraz po tym, gdy już ostatecznie zaakceptujemy budżet, napiszemy scenariusz, narysujemy storyboard i dopniemy produkcję. Wtedy przechodzimy do właściwej części logistycznej, w trakcie której dobrze jest wiedzieć kto (i w jakim zakresie) rozdaje karty.

Kierownik produkcji

Inaczej wszechogarniacz. To właśnie on (lub ona) nadzoruje całą produkcję filmu oraz dba o to, aby wszyscy zaangażowani w jego powstanie, w dniu zdjęć byli obecni i dokładnie wiedzieli, co mają robić. Kierownik produkcji ma zatem na swojej głowie: lokację filmu, aktorów, kontrolę wydatków i całą ekipę filmową. Słowem – wszechogarnia plan filmowy.

Kierownik planu

Prawa ręka kierownika produkcji. Na planie odpowiada za dobrą organizację zdjęć filmowych. Pilnuje ustalonych wcześniej ram czasowych, koordynuje pracę całej ekipy filmowej i, jeśli zachodzi taka potrzeba, stawia wszystkich do pionu.

Reżyser

Jest dyrygentem całej filmowej orkiestry i, zaraz obok klienta, najważniejszą osobą na planie. Łatwo go rozpoznać, bo (dla dobra efektu końcowego), często dyryguje ludźmi mówiąc im co mają robić. To właśnie ostateczna wizja reżysera jest realizowana podczas zdjęć. Istnieją jeszcze dwie funkcje powiązane z tym stanowiskiem: II reżyser (prawa ręka reżysera) oraz asystent reżysera (odpowiedzialny za przygotowanie drugiego planu).


Operator, inaczej autor zdjęć

Kiedy reżyser wie już co, i w jaki sposób, chce dokładnie zrealizować – do akcji wkracza operator. To on realizuje koncepcję reżysera zajmując się ustawieniem kadru, kamery i doborem odpowiedniego (najlepszego!) oświetlenia pod dane ujęcie. W przypadku większych planów zdjęciowych towarzyszą mu również pomocnicy m.in.: asystent kamery, wózkarz (odpowiedzialny za ruch po szynach wózka, w którym znajduje się operator wraz z kamerą), ostrzyciel (dba o utrzymanie ostrości obrazu), oświetlacz (inaczej oświetleniowiec) i szwenkier (operator obrazu). Tak zgrany zespół znacznie usprawnia pracę na planie.

Reżop

Chyba jedno z bardziej tajemniczych słów związanych z planem filmowym. A jego wyjaśnienie jest banalnie proste. Reżop to nikt inny, jak reżyser i operator w jednym czyli reżyser z kamerą lub reżyserujący operator.  To tak się da, zapytasz? Jasne! Obie funkcje można bez problemu ze sobą połączyć. Wszystko zależy tylko i wyłącznie od konkretnego projektu. 

Oświetleniowiec inaczej oświetlacz

Plan filmowy wymaga odpowiedniego oświetlenie. O jego odpowiednie ustawienia, zgodne z dyspozycjami autora zdjęć, dba właśnie oświetleniowiec


Charakteryzator

Jego (choć częściej jej) zadaniem jest dbanie o wygląd (w tym również odpowiedni make-up) osób występujących w filmie. Począwszy od prostego matowienia skóry czy malowania twarzy, poprzez większe wyzwania np. postarzanie aktorów, dodawanie lub odejmowanie im kilogramów, a skończywszy na odlewaniu głów zombie oraz tworzeniu filmowych ran, cięć i skaleczeń.

Scenograf

Autor oprawy plastycznej filmu. To on znajduje odpowiednie rekwizyty i dekoracje oraz opracowuje scenografię pod konkretną koncepcję. Troszczy się także o to, by wybrana lokacja zamieniła się dokładnie w takie miejsce, jakie wymyślił sobie reżyser.

Stylista lub kostiumograf

To na jego głowie są wszystkie filmowe przebieranki. W zależności od potrzeb przygotowuje różne warianty ubrań lub konkretne kostiumy dla aktorów i statystów.

Dyżurny planu

Inaczej złota rączka. Dba o porządek, kiedy trzeba coś przykręci, ustawi, pomoże przy montażu scenografii lub przenoszeniu różnych rzeczy ekipy.

Aktor, dubler, statysta

Last but not least czyli osoby bez których film często nie może istnieć. Aktor odtwarza rolę, którą została specjalnie dla niego napisana w scenariuszu, a robiąc to postępuje zgodnie ze wskazówkami reżysera. Podobnie statyści, którzy najczęściej stanowią tło całej akcji. Dubler z kolei zastępuje aktora w scenach, w których z różnych względów nie może on wystąpić osobiście.

Oczywiście plan filmowy może składać się z większej liczby osób, które są na nim obecne np. drugi oświetlacz, asystenci operatora kamery, scenografii itd. Wszystko zależy od skomplikowania projektu, wielkości planu i tego, ile jest pracy. Czasami wystarczy jeden reżop, a innym razem konieczna jest 50-osobowa ekipa. Co ważne – zwykle wszyscy zmierzamy do tego, by w ramach ograniczonego czasu dnia zdjęciowego, maksymalnie wykorzystać dostępne nakłady i nakręcić jak najwięcej materiału. A dzięki temu, że każda z wymienionych osób wie, co do niej należy, wchodząc na plan filmowy może przez kilka (a nawet nawet kilkanaście) godzin skupić się na jak najlepszym wykonaniu swojej pracy po to, aby Twój film był dopieszczony w najmniejszym detalu.

Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!

Filmpoint sp. z o.o.

ul. Ratajczaka 26/3
61-815 Poznań
NIP 7831718347
REGON 302859740
KRS 0000530097

KRS wydany przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Wysokość kapitału zakładowego – 134.500,00 PLN.

Jesteśmy częścią grupy kapitałowej
Experts in Direct Communication

+48 539 300 199 Wyślij wiadomość