Jest takie pytanie, które zadaje sobie każda osoba zainteresowana video marketingiemjak sprawić, by nasz film stał się popularny? W Internecie znaleźć można wiele porad, firm zapewniających, że wypromują co tylko chcecie za odpowiednią kwotę, strony internetowe oferujące znaczy boost w oglądalności. Ale to głównie odbiorcy decydują o tym, czy film zyska wiele wyświetleń i duże zainteresowanie użytkowników, czy może zginie w mrocznych gąszczach Internetu.

Jak zainteresować ludzi swoim filmem?

Dobry film potrafi bez większych starań szybko rozprzestrzenić się w Internecie z pomocą praktycznie samych użytkowników. Wiralowe video jest niczym wirus, który „zaraża” każdy portal społecznościowy zdobywając coraz większą oglądalność. Youtuberzy przez lata zbierali informacje na temat tego, co się „sprzedaje” oraz jakie metody są najbardziej skuteczne w przypadku video marketingu. Postanowiłam podzielić je na kilka kategorii, które według mnie najlepiej charakteryzują najpopularniejsze filmy.

Komedia

Wiralowe filmy przeważnie charakteryzują się śmieszną, absurdalną treścią. W tym wypadku film nie musi być dobry jakościowo. Autor zdobywa oglądalność przez robienie z siebie internetowego błazna, zapewniając darmową rozrywkę wszystkim użytkownikom. Z tej metody korzystają głównie vlogerzy bądź gracze nagrywający swoje rozgrywki. Zabawianie publiczności przed kamerą wydaje się prostym i łatwym sposobem na darmowe wyświetlenia, lecz wystarczy pomyśleć ile śmiesznych filmów można spotkać na portalach społecznościowych, a jak mała garstka z nich stała się tak naprawdę sławna.

Bycie internetowym „błaznem” to nic innego jak bycie po prostu… dobrym komikiem. Umiejętność zainteresowania publiczności, niewiarygodnie wysoka charyzma, duży dystans do siebie i głowa pełna, nieraz bardzo dziwnych, pomysłów.

Trudno byłoby nie wspomnieć tu o jednej z największych gwiazd YouTube’a – PewDiePie, czyli Felix’ie Kjellberg’u, który 19 września 2015 roku oficjalnie został zapisany w historii rekordów Guinnessa jako youtuber posiadający najwięcej subskrypcji. W tamtym czasie posiadał ich aż 38,746,465, a jego filmy łącznie uzyskały 9,812,033,219 wyświetleń! Obecnie liczba subskrypcji PewDiePie’a przerosła już 42 000 000.

Poniżej najczęściej wyświetlany film na kanale PewDiePie (71 393 656 wyświetleń) – oceńcie sami!

Historia

To zazwyczaj pierwsze sekundy decydują o tym, czy użytkownik zobaczy film do końca, czy go zignoruje. Dlatego budowanie napięcia jest ważne już od samego początku. Dobre historie sprzedają się, czego dowodem może być znany spot reklamowy marki TOUS „Tender stories”. Film ten wyświetlany był jako „zwykła” reklama na YouTube’ie, jednak zdobył serca tysięcy widzów dzięki wspaniałej historii miłosnej. To rodzaj reklamy, która przedstawiona jest w formie miniaturowego filmu, posiadającego własną fabułę.

Podobną metodę wykorzystała niemiecka grupa handlowa EDEKA, prezentując wzruszającą historię samotnego starca, którego rodzina nie miała czasu odwiedzić w święta.

Z nowszych produkcji w tym charakterze warto jest zobaczyć fanowskie wykonanie filmu promującego samochody Tesla – „Tesla – Not a dream”, który docenił nawet sam Elon Musk na swoim Twitterze.

Szokujące ciekawostki

Zapewne większości z nas zdarzyło się podzielić z resztą Internetu rzeczą, która zszokowała nas w pozytywnym lub negatywnym tego słowa znaczeniu. Ludzie lubią nowości, widzieć coś, czego nie doświadczą na co dzień. Nieważne, czy jest to fragment programu Mam Talent, czy tragiczny wypadek na drugim końcu świata. Jesteśmy głodni emocji, lubimy być zaskakiwani bądź dowiadywać się czegoś nowego, a dzięki filmom najprościej jest nas zainteresować i wyjaśnić nawet najbardziej skomplikowane zjawiska. Ostatnim tego przykładem mogą być filmy informujące o odkryciu fal grawitacyjnych, których istnienie już 100 lat temu przewidział Albert Einstein. Od kiedy informacja o tym odkryciu obiegła świat, youtuberzy zainteresowani tą tematyką od razu zaczęli wstawiać swoje filmy, chcąc wykorzystać tymczasowy hype na kosmos. Nic dziwnego, że najpopularniejszym filmem informującym o tym, czym są fale grawitacyjne jest animowany explainer „Gravitational Waves Explained”. Autorzy w prosty i przystępny dla każdego, pospolitego zjadacza chleba sposób tłumaczą to, o czym wszyscy bardziej obeznani rozmawiają od dawna.

Jakie filmy przyciągają widzów?

Podsumowując wszystkie cechy wyżej wspomnianych filmów można wywnioskować, że to nasze emocje najbardziej decydują o tym, co nam się podoba i czym zamierzamy podzielić się z innymi. Rozbawienie, wzruszenie, fascynacja, ciekawość – im lepszy pomysł, tym łatwiej zgromadzić dookoła niego fanów, którzy pomogą nam rozprzestrzenić film w Internecie. Warto jest jednak pamiętać, że koncepcja musi być zgodna z tym, co chcemy osiągnąć. Najbardziej problematyczne staje się to w przypadku reklam. Pamiętajmy, że video jest wizytówką firmy. Jeśli sprzedajemy ubezpieczenia na życie lub mieszkania, a nasz komediowy spot okaże się nieudany możemy wydawać się nierzetelni. Niektórzy odbiorcy mogą nawet pomyśleć, że nie traktujemy naszych klientów poważnie. W tego typu sytuacjach lepiej jest skupić swoją uwagę na drugiej i trzeciej metodzie, myśląc o tym, jak zafascynować użytkownika i zyskać jego zaufanie niż chwilowo rozbawić.

Jestem zdania, że najważniejsza jest idea. Bez niej nawet najlepiej wykonane video nie będzie wystarczająco skuteczne.  To dlatego w naszej firmie tak dużą wagę przykładamy do pomysłów, które w naszym odczuciu są sercem całego projektu.

Jeśli mielibyście pytania odnośnie produkcji filmów lub animacji – zapraszam do kontaktu!

Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!