Zastanawiasz się czy opłaca się robić film dla Twojej firmy? Myślisz nad tego typu promocją swojego biznesu, ale nie wiesz co jest potrzebne do zrobienia dobrego filmu i na co zwrócić uwagę, zanim zgłosisz się do agencji, która zajmuje się tym zawodowo? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Jak się przygotować do robienia filmu?


Zanim zgłosisz się do profesjonalistów, to warto już wcześniej przygotować sobie odpowiedzi na kilka pytań. Dzięki temu współpraca pójdzie dużo sprawniej. Każda firma, specjalizująca się w kręceniu filmów reklamowych, na początku zada Ci pytanie o grupę docelową oraz o pomysł na film. O ile każde przedsiębiorstwo, które chce osiągnąć sukces na rynku, ma mniej lub bardziej sprecyzowaną grupę docelową, to często powodem, dla którego firmy się zgłaszają do specjalistów, jest brak pomysłu na reklamę. Nie ma w tym nic złego – nie każdy wie, jak wybrać temat dla swojego filmu. Od tego właśnie są specjaliści z firm, zajmujących się tworzeniem reklam. Ich zadaniem jest nie tylko nakręcenie filmu, ale również opracowanie kreatywnego pomysłu i scenariusza.

Zastanów się, czy chcecie postawić na aktorów, czy na reklamę animowaną. Wybór jednej z tych opcji ma wpływ nie tylko na koszt produkcji filmu, ale także na dalsze działania, które będzie trzeba podjąć podczas nagrywania filmu. Przykładowo: jeżeli zdecydujesz się na film z aktorami (mogą to być np. celebryci lub profesjonalni aktorzy reklamowi), to agencja będzie musiała zorganizować i przeprowadzić casting na podstawie krótkiego briefu, który będziesz musiał wypełnić, a następnie wybierze kilkoro najlepszych aktorów, którym będzie trzeba zapłacić.

Ile kosztuje produkcja dobrego filmu reklamowego?

Aby móc ocenić koszty produkcji filmu firma, której powierzyłeś to zadanie, będzie potrzebowała podstawowych informacji o tym, co ma się w nim znaleźć. Wstępny kosztorys filmu reklamowego jest zwykle podawany w momencie rozpisania szkicowego scenariusza. Tworzy się go na podstawie briefu, czyli odpowiedzi na podstawowe pytania o marce i jej misji – dzięki temu agencja ma okazję poznać Ciebie, plany i cele Twojego przedsiębiorstwa. Kosztorys zawiera przejrzyste, wypunktowane pozycje, żeby uniknąć nieporozumień. Następnie, po podpisaniu umowy, firma dostarcza storyboard (scenariusz rozrysowany w formie scen).

Pamiętaj, że nie zawsze kosztorys zawiera cenę emisji spotu reklamowego, dlatego jeżeli chcesz, żeby firma uwzględniła w nim i ten element, zaznacz to na początku współpracy.

Powierzając profesjonalistom zrobienie filmu, reklamującego Twoją firmę, powierzasz im też takie kwestie, jak oświetlenie czy sprzęt (mikrofon, kamera, scenografia, wynajem lub wykorzystanie własnego studia). To podstawy, które często są zaniedbywane przez amatorów – są one jednak niezwykle ważne: bez nich nawet najlepszy scenariusz może dać kiepski efekt. Nie wystarczy tutaj sama wiedza, jak zrobić film: liczą się także umiejętności, wyczucie, improwizacja i inne umiejętności miękkie, których nie da się wyuczyć inaczej, niż przez praktykę. Dlatego też warto zrobić porządny research i wybrać najlepszą firmę, której zlecisz stworzenie spotu reklamowego. Dobrym źródłem wiedzy o kompetencjach agencji jest jej Showreel, czyli portfolio produkcyjne z danego roku. Tak prezentuje się nasze:

 

2018 – filmpoint showreel from Filmpoint on Vimeo.

Czy opłaca się robić film dla biznesu?

Film, który ma reklamować Twoją firmę, powinien przekonać Waszą grupę docelową do zakupu produktów lub skorzystania z Waszych usług. Jego forma zależy więc od odbiorcy docelowego, do którego chcesz dotrzeć. Właśnie dlatego to od niej powinieneś zacząć. W większości przypadków tworzenie nieszablonowych, ciekawych video jest bardzo skuteczne i generuje dużą sprzedaż, dlatego zawsze warto rozważyć tę formę reklamy. Pamiętaj, że filmy reklamowe mogą być emitowane nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale również w telewizji internetowej czy w social mediach.

Video to niezwykle skuteczna forma reklamy, ponieważ łatwiej przykuwa uwagę odbiorców, a co za tym idzie: dociera do szerszej grupy docelowej. Oprócz tego chwytliwe, ciekawe filmy łatwiej zapamiętać, a nierzadko platformy społecznościowe (np. Facebook) „patrzą” łaskawszym okiem na tę formę reklamy (objawia się to m.in. lepszymi zasięgami).

Kręcenie filmów dla biznesu nie jest proste – doskonale wiemy, że nie każdy ma odpowiednią wiedzę czy wystarczającą ilość czasu, żeby się tym zająć. Właśnie dlatego warto przekazać to zadanie specjalistom, którzy zajmują się tym od lat. Skontaktuj się z nami, nasi zawodowcy z Filmpoint bardzo chętnie wyjaśnią Ci co i jak. Podpowiemy także jak wybrać temat dla swojego filmu i czego dokładnie będziemy potrzebować, żeby móc określić przybliżony koszt video.

Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!