Jednym z pierwszych zadań dla większości przedsiębiorców inwestujących czas i pieniądze w video marketing jest założenie firmowego kanału YouTube. Ze smutkiem obserwujemy w Filmpoint, że często jest to zadanie traktowane po macoszemu. Złe prowadzenie kampanii na YouTube można jednak porównać do nieumiejętnie prowadzonego fan page’a na Facebooku. Źle prowadzone kampanie w social media są niekorzystne, chociażby przez negatywne oddziaływanie na wizerunek firmy.

Jak przygotować i założyć poprawnie firmowy kanał YouTube? Oto kilka naszych wskazówek, które powinieneś wziąć pod uwagę.

1. Warstwa informacyjna

Zadbaj o to, aby Twój kanał YouTube był dobrze opisany. Użytkownicy, którym spodoba się któryś z Twoich filmów, zaciekawieni wejdą na kanał, żeby zobaczyć, co jeszcze się na nim znajduje. Oto elementy szczególnie ważne:

Screen Shot 2014-10-04 at 11.04.34

  • Nazwa kanału – upewnij się, że Twój kanał nie ma mylącej ani zbyt formalnej nazwy. YouTube to portal społecznościowy, Twój kanał powinien więc zachęcać do częstych odwiedzin i interakcji.
  • Zakładka Informacje – koniecznie wpisz w tej zakładce podstawowy opis kanału i swojej firmy. Postaraj się o niewielką ilość, ale za to konkretnej treści. Warto też dodać linki do innych portali społecznościowych lub strony swojego sklepu. Te linki pojawią się też jako miniaturki na grafice Twojego kanału (na głównej stronie, w prawym dolnym rogu centralnej grafiki).
  • Tytuły i opisy filmów – niezmiernie ważne jest poprawne opisanie filmów. Pamiętaj, że jeśli ktoś będzie linkował Twoje video np. na Facebooku, to pierwsze wersy opisu filmu będą widoczne jeszcze przed kliknięciem! Tytuły z kolei są jak nagłówki dla artykułów i konstruując je można korzystać z podobnych chwytów przyciągających uwagę.

2. Warstwa graficzna

Screen Shot 2014-10-04 at 11.02.40

Znaczenia „wystroju” nie musimy tłumaczyć. Postaraj się, żeby Twoja oprawa graficzna była konsekwentna i spójna. Projektując ją, pamiętaj o wyglądzie swojej strony internetowej i profilu na Facebooku. To sprawi, że użytkownicy podróżujący po portalach i stronach firmowych będą wzrokowo kojarzyli Twoją firmę.

  • Grafika kanału (channel art) – dobrze, gdy grafiki wykorzystujesz narzędziowo, zamieszczając tam np. logo kanału, hasło przewodnie itp. Grafiki o charakterze abstrakcyjnym (piękny wschód słońca, instrument itp.) nie dają niczego widzowi i, wprowadzając element zawahania, oddalają go od zasubskrybowania Twojego kanału – a w końcu o to Ci chodzi!
  • Ikona kanału (channel icon) – ikona ta jest współdzielona z ikoną Google+, powiązaną z kontem Google Twojej firmy. Tak to już Panowie w Google sobie wymyślili, niestety. Ważne, aby ikona była czytelna, nie miała zbyt małych literek, a przede wszystkim, żeby była charakterystyczna
  • Miniaturki filmów – miniaturki filmów są szalenie ważne. Myśl o nich jak o plakatach dla Twoich filmów. Sama miniaturka może zadecydować o tym, czy Twój film będzie obejrzany, czy nie. Wiele firm przygotowuje formatki, które mają też warstwę tekstową podkreślającą podstawowe cechy filmu (podobnie jak w przypadku Channel Art). Idzie to w parze z koncepcją, że miniaturki pełnią funkcję plakatu i w ten sposób są dla widza bardziej informacyjne.

Screen Shot 2014-10-04 at 11.05.55

3. Warstwa organizacyjna

Nic tak nie denerwuje jak bałagan. Szczególnie w momencie, kiedy widz chce zobaczyć, co ciekawego znajduje się na Twoim kanale! Zadbaj o to, żeby zaglądając do Ciebie czuł się jak w dobrze zorganizowanym środowisku.

Screen Shot 2014-10-04 at 11.02.03

 

  • Playlisty – to bardzo przydatna funkcja. Ułatwia widzom przeglądanie kanału w sytuacji, gdy publikujesz powtarzalne rodzaje treści (np. unboxing, recenzje i testy). Dzięki Playlistom, zamiast chaotycznego streamu wrzucanych po kolei filmów, widz może przeglądać poukładane katalogi
  • InVideo – Programowanie InVideo to funkcja YouTube, która pozwoli Ci wyświetlać we wszystkich swoich filmach logotyp lub link do innego z Twoich filmów. Jest to bardzo przydatne narzędzie, które pomaga zwiększać wyświetlenia nowych filmów i ilość subskrybcji. Więcej na ten temat możesz przeczytać w Pomocy Google.

Tak wyglądają podstawy poprawnego zakładania kanału YouTube dla Twojej firmy. Jeśli więc inwestujesz w video marketing, to działaj dobrze od samego początku. Oczywiście, jeśli nie zorganizowałeś swojego kanału w czasie, kiedy go zakładałeś, możesz zrobić to w każdej chwili. Nie czekaj! Widzowie czekać nie będą na pewno!

Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!