Mówisz storyboard – myślisz – Walt Disney! I jest w tym dużo prawdy 🙂 Autor Myszki Miki to pionier przemysłu rozrywkowego. Tworząc postać wszystkim znanej myszy, zrobił pierwszy pełnometrażowy, ręcznie rysowany film animowany, a także opracował pierwszą scenografię.

Wraz z rozwojem pomysłów i technologii trzeba było jednocześnie ograniczać koszty – i w tym miejscu pojawiają się storyboardy. Mówiąc wprost, są to sekwencje szkiców lub ilustracji, które odwzorowują sceny planowane w produkcji wideo. Zespół, przed rozpoczęciem produkcji, może śledzić tę mapę, aby upewnić się, że fabuła jest spójna, wciągająca i wolna od niespójności. Chociaż w dzisiejszych czasach filmy można tworzyć znacznie szybciej i mniejszym kosztem, storyboard jest nadal istotnym elementem dużych produkcji, dzięki któremu unikamy niepotrzebnych kosztów lub opóźnień.

 

Istnieje kilka różnych typów storyboardów, ale wszystkie są bardzo podobne pod względem struktury. Większość scenorysów wygląda jak komiks, a każda scena lub punkt fabularny jest reprezentowany przez obraz i kilka linii opisowego tekstu pod spodem. Czasem nawet te proste szkice ołówkowe, połączone z pisemnymi wyjaśnieniami tego, co postaci będą robić w każdej scenie, pomagają zespołowi animacyjnemu w prawidłowym podążaniu za sekwencją.

 

 

Wyróżniamy kilka typów storyboardów:

  1. Tradycyjne

Tradycyjne storyboardy obejmują serię koncepcyjnych szkiców ołówkiem, które pomagają pisarzowi, producentowi i reżyserowi w wizualizacji ich początkowego pomysłu przed rozpoczęciem filmowania lub animacji. Tworzy się je stosunkowo szybko, minimalnym nakładem kosztów.

  1. Miniatura

Scenariusz z miniaturami jest zwykle używany przez mały zespół – lub nawet zespół złożony z jednej osoby – która dobrze wie, jak chce wizualnie przedstawić swój pomysł. Są bardzo szybkie i łatwe do utworzenia, ponieważ tekst nie jest wymagany, a szkice nie muszą być szczegółowe.

  1. Cyfrowy

Cyfrowy storyboard jest idealny do filmów animowanych, ponieważ możemy użyć grafik, które będą pokazane w końcowym filmie, dzięki czemu wszyscy zaangażowani mają jasny obraz tego, jak będzie wyglądał produkt końcowy (również klient)

 

Dlaczego potrzebujesz storyboardu do swojego filmu?

Być może myślisz: „Mam scenariusz, dlaczego potrzebuję storyboardu?”

Pamiętajmy: wideo to medium wizualne!

Dla wszystkich zainteresowanych projektem  ważne jest, aby zobaczyć wizualną propozycję scenariusza przed rozpoczęciem animacji lub filmowania, ponieważ może zdarzyć się, że każdy będzie miał inną interpretację tej historii. Przykład: twój scenariusz zawiera śpiewającego mężczyznę z długimi włosami. Bez storyboardu wszyscy w twoim zespole będą mieli inną interpretację tego, jak ta postać wygląda. Istnieje mnóstwo wariantów:

  • Czy jest niski, czy wysoki?
  • Czy jego włosy są czarne? Brązowe? Blond? Spięte a może rozpuszczone?
  • Czy gra dodatkowo na jakimś instrumencie?
  • Jak wygląda przestrzeń wokół niego?

 

Pytań możemy zadać wiele. Scenariusz pomaga zebrać wszystkie pomysły i dokładnie je opisać, ale to storyboard pomaga ukierunkować naszą wyobraźnię w tym samym kierunku. Jeśli między zespołem występuje różnica zdań lub wymagane są zmiany, znacznie łatwiej jest je wprowadzić na etapie scenopisu niż wtedy, gdy film został sfilmowany lub animowany.

5 porad i sztuczek tworzenia scenariuszy i storyboardów

  1. Nie dąż do doskonałości

Twój storyboard NIE jest produktem końcowym, więc nie dręcz się każdym szczegółem. Nie musisz tworzyć nowego szkicu za każdym razem, gdy jedna z postaci jest niedoskonała, wystarczy skupić się na głównych postaciach w danych scenach.

  1. Numeruj swoje panele

Scenorysy są mapami dla reszty zespołu produkcyjnego, a mapy muszą być łatwe do odczytania, jeśli nie chcesz się zgubić. Numerując panele, można łatwo śledzić scenariusz i upewnić się, że fabuła wideo jest spójna.

  1. Myśl kreatywnie

Proces storyboardowy to pierwszy przypadek, w którym każda osoba w zespole zobaczy wizualną propozycję scenariusza, więc podczas jego tworzenia pamiętaj, aby poświęcić trochę czasu zastanowienie się nad najbardziej pomysłowym sposobem przedstawienia historii wizualnie. Postaw na kreatywność i zabawę formą!

  1. Zbierz opinie

Zanim zaczniesz nagrywać lub animować swój film, scenariusz powinien być oceniony przez wszystkie zainteresowane osoby. Zbierz informacje zwrotne od całego zespołu i ulepsz elementy, które wymagają poprawy.

  1. Baw się dobrze!

Bycie kreatywnym i tworzenie filmów powinno być zabawne! Nie zapomnij o tym przy tworzeniu scenariuszy oraz storyboardów. Wszystko oczywiście zależy od tematyki filmu, ale jeśli robisz to co lubisz, to nie powinno być przeszkodą w działaniu.

 

Podsumowując – storyboardy są istotnym elementem produkcji wideo. Są to sekwencje szkiców lub ilustracji, które pozwalają zwizualizować sobie kluczowe sceny filmu przed rozpoczęciem produkcji. Dodatkowo dzięki nim jesteśmy w stanie uniknąć kosztownych błędów, które niekiedy mogą nawet skutkować ponownym kręceniem scen, a docelowo zwiększenie kosztów całej produkcji. Warto więc poświęcić nieco czasu i rozrysować całą historię, aby każda z osób zaangażowanych w projekt miała jasny obraz sytuacji.

Zaciekawił Cię artykuł i zastanawiasz się nad współpracą? Napisz do nas – odpowiemy na wszystkie pytania!